Next:
1 Sammendrag
Up:
Skolelinux-prosjektet
Previous:
3.1 Innledning
Contents
Forord
3.1 Innledning
1 Sammendrag
1 Mandat/definisjoner
1 Konklusjoner
2 Gevinster
3 Forutsetninger
4 Tidshorisont
2 Prosjektoppsummering
3 Bidragsytere
1 Teknisk prosjektledelse, strategi og koordinering
2 Utvikling av systemet
3 Oversetting
4 IKT-driftshåndbok
5 Organisatoriske bidragsytere
6 Industrielle støttespillere
4 Leseveiledning
2 Forventningene til Skolelinux
1 Situasjonsbeskrivelsen
1 Den faglig-pedagogiske siden
2 Språksituasjonen
3 Språkvalg i Linux
4 Språkverktøy
5 Nettverket, personvern og datasikkerhet
6 Ressurser til datasystemer og drift
7 Lisensadministrasjon
8 Utviklingsmiljøer
9 Oppdateringer
2 Forventninger til IKT i skolen
ITU sine forventninger
Motivasjonen til Skolelinux
1 Faglig-pedagogiske forventninger
2 Krav til språk
3 Nettverket, personvern og datasikkerhet
4 Krav til datasystemer og drift
5 Lisensadministrasjon
6 Relasjonen til utviklingsmiljøer
7 Oppdateringer
8 Jobbtrygghet
9 En reklamefri skole
3 Utfordringene til utviklingsprosjektet
Utfordringene i punktform
3 Personvern og datasikkerhet
1 Innledning
2 Ansvar
3 Relevant dokumentasjon
4 Datatilsynets krav til personvern
1 Driftsmessige personopplysninger
2 Administrative personopplysninger
3 Faglige personopplysninger (oppgaver, prøver, karakterer)
5 Applikasjonssikkerhet - 20 % teknologi
6 Nettverkssikkerhet
1 Administrasjon
2 Sensur
3 Kryptering
7 Konklusjon
4 Fri programvare
1 Stor utbredelse
2 Sterk industriell oppslutning
3 Datasikkerhet
1 Utbredelse av virus
2 Innebygde svakheter
3 Sikrere alternativ
4 Pålitelighetundersøkelser
5 Plassering av ansvar
4 Avtaleforvaltning
1 Tilgang til programvaren
2 Kopisperrer
3 Produktaktivisering
4 Tilgift
5 Inspeksjon og rapportering
5 Proprietære dokumentformater
1 Inskripsjon
2 Åpne dokumentstandarder
6 Fangens dilemma
1 Pressede utstyrskrav
2 Skolen som reklameplass
3 Mangelfull språkstøtte
4 Konserverende foreldre
5 Brukerbegrensninger
6 Ustyr framfor kompetanse
7 Avtalebestemt frihet
8 Andre land
1 Danmark
GnuSkole
2 Sverige
3 Frankrike
4 Tyskland
5 Norske politiske partier
5 Gevinst/tap analyse
1 Kostnader ved bruk av IKT i skoleverket
1 IKT-kostnader i nordiske bedrifter
2 Beregningsgrunnlag
3 Opplæring i IKT
4 Kostnadsbildet
1 Kostnadselementer
2 Inndeling i ulike illustrative størrelser av installasjoner
3 Funksjonsbeskrivelser
4 Spesifikasjon av minimum maskinvare
5 Forskjeller i innkjøpskostnader maskinvare
1 Frittstående arbeidsstasjoner
2 Klienter mot applikasjonstjener
3 Applikasjonstjenere
6 Forskjeller i kostnader for programvare og lisenser
7 Forskjeller i kostnad relatert til personellbehov
8 Forskjeller i kostnad relatert til stabilitet
9 Andre betraktninger
1 Dobbeltbetaling og tilgift
10 Det totale kostnadbildet
6 Overordnet arkitektur i Skolelinux
1 Skolenettverk
1 Topologi
2 Fysiske nett
3 Nettverksprotokoller
4 Ruting
5 Skrivere
2 Klient/tjener
1 Tjenere
2 Arbeidsstasjoner
3 Tynne klienter
3 Brukerprogrammer
1 Arbeidsflate
2 Kontorprogrammer
3 Nettleser
4 E-postklient
5 Ftp-klient
6 Pedagogisk programvare
4 Tjenester
5 Installasjon
6 Drift
1 Drift av maskinene
2 Brukeradministrasjon
7 Status på utviklingsprosjektet
1 Konseptuell prosjektoversikt
2 Utviklet fram til april 2002
3 Timer brukt på oversetting
1 Samisk
2 Nynorsk
3 Bokmål
4 OpenOffice.org
5 Timer brukt på utvikling
6 Timer brukt på IKT-driftshåndbok
7 Timer brukt på samlinger
8 Timer brukt på forprosjektrapporten
9 Viktige møter
2001
2002
8 Plan for oversetting
1 Vidare arbeid med oversatte program
1 Nye versjoner
2 Hjelpetekster
3 Språkvask
2 Arbeid med nye program
1 «Administrative» program
2 Pedagogiske program
3 Systemprogram
3 Terminologi og språklege retningslinjer
4 Ansvar og framdrift
5 Mål for Skolelinux 1.0, 15. august 2002
6 Prioritering
1 De programmene skolen trenger
2 De <<mest synlige>> programmene
7 Arbeide som gjenstår
8 Videre arbeide
1 Generelt
2 Vedlikeholdskostnader
3 Samisk
Videre arbeid
9 Timer totalt
Oversetting
Vedlikehold
10 Konvertering
9 Installasjon og oppsett
Forutsetning:
Levert:
Gjenstår (fram til september):
Videreutvikling
10 Innføring og læremateriell
1 Kurs for IKT-ansvarlige
2 Brukerorganisasjonene
3 Læring med IKT, ikke om IKT
11 Realistisk finansiering
1 Finansieringsmodell
2 Risiko
3 Eiere av Skolelinux
4 Forventinger til utviklingsprosjektet
12 Gevinstrealisering
1 Faglig-pedagogiske gevinster
2 Økonomisk gevinster
3 Andre gevinster
4 Produktlåsing
5 Oppsummering
13 Søknad
1 Kort sikt (før 15. august 2002):
2 Mellomlang sikt
Språk
System
3 Lang sikt
4 Oppsummering
A. Ope innhald - med rett til å dele
B. Skolelinux - opphavsrettslige forhold
1. Innledning
2. Terminologi
3. Problemstillinger
4. Opphavsrettslige aspekter ved LINUX - en oversikt
5. Hvordan kombinere åpen programvare med annen programvare?
6. Kommentarer til rapporten.
7. Annet
C. Casestory tilsendt Statens IT-råd
Om Forbrugerinformationen
Forbrugerinformationens Open Source strategi
Ad 1) Internt fokus
Ad 2) Eksternt forbrugerfokus
Forbrugerinformationens erfaringer med Open Source
Økonomi
Drift og serviceforhold
Sammenfattende kan det konkluderes, at:
Sikkerhed og stabilitet:
Udviklingsmetoden
Gennemsigtigheden
Sammenfattende konklusioner
D. Utdrag fra NO LOGO:
About this document ...
Knut Yrvin 2002-05-09