next up previous contents
Next: 3.1 Innledning Up: Skolelinux-prosjektet Previous: Skolelinux-prosjektet   Contents

Forord

Mange har bidratt til rapporten, og vi takker for all hjelp fra alle bidragsytere og forfattere.
Den foreliggende rapporten er utarbeidet med støtte fra Utdannings- og Forskningsdepartementet. Rapporten er en prosjektoppsummering av arbeid foretatt i den frivillige organisasjonen Linux i Skolen. Prosjektgruppen Skolelinux har koordinert innsatsen fra en rekke frivillige krefter i og tilsluttet organisasjonen, og fra mer profesjonelle ressurser i samarbeidskoalisjonen som beskrives i kapittel 8.

Hensikten med rapporten har vært å tegne et forståelig bilde av situasjonen, samt å realitetsutrede muligheten for, og konsekvensene av, å benytte fri programvare i skolen. Rapporten foreligger i en relativt uformell form, for derigjennom å tegne et så bredt forståelig bilde som mulig.

Fri programvare inviterer til et «paradigmeskifte» da programvareutviklingen fokuserer på bruksverdi, ikke produktverdi. Brukernes medbestemmelse er en kontraktfestet rett - noe som er rotfestet i Skandinavisk systemutviklingstradisjon og uttrykt i Arbeidsmiljøloven. I denne tradisjonen fokuseres på utvikling med brukerne, ikke for brukerne. Dette forutsetter åpenhet, tillit, og deling. Prosessen med brukermedvirkning[*] legger til rette for læring, kreativitet, og skaperevne (se vedlegg A side [*]). Resultatene gir økt bruksverdi med mindre risiko for brukerne. Skandinavisk systemutviklingstradisjon ble grunnlagt tidlig på syttitallet og metodene er velprøvde og internasjonalt annerkjente.

I følge lovkyndige (Opphavsrett og offentlig informasjon http://www.torvund.net/artikler/inforum.html) kan man ikke omarbeide dokumentet, men bruke det fritt i alle medier. Derfor er det vanskelig å bruke «GNU Free Documentation License» (GFDL http://www.gnu.org/licenses/fdl-1.2-draft.txt).


next up previous contents
Next: 3.1 Innledning Up: Skolelinux-prosjektet Previous: Skolelinux-prosjektet   Contents
Knut Yrvin 2002-05-09