next up previous contents
Next: 13 Søknad Up: Skolelinux-prosjektet Previous: 11 Realistisk finansiering   Contents

Subsections


12 Gevinstrealisering

Den nordiske utdanningssektoren kan sikre samfunnet betydelig gevinster ved å fremme fri programvare. Det handler om muligheter for Nordisk samarbeid og næringsgevinster. Det viktigste er de faglig-pedagogiske gevinstene og økonomiske gevinster:

1 Faglig-pedagogiske gevinster

2 Økonomisk gevinster

3 Andre gevinster

4 Produktlåsing

5 Oppsummering

Produktene som anbefales skolene av produktselgere er i stor grad tilpasset kontoradministrativt arbeide der fire kontorprogrammer blir bestemmende for valg av plattform. Forskning viser at disse verktøyene ikke strekker til når elevene skal lære med bruk av digitalt innhold fra NRK, Nasjonalbiblioteket, og Aschehaug i en faglig-pedagogisk sammenheng. Elevene bruker e-post til å sende tegninger til skoleklasser i utlandet allerede i andre klasse. De lager musikk i faget musikkforming ved hjelp av enkle og brukervennlige noteprogram. Kontorprogram blir først tatt i bruk senere i elevenes utdanningsløp forteller lærere, og viser til læreplanene.

Innføring av Skolelinux vil mislykkes om det offentlige går inn for ensidig reduksjon av IKT-investeringene i skolen. IKT-driftsansvarlige forteller at innsparinger ikke kommer brukerorganisasjonene tilgode. Med innsparing uten omdisponering vil mange kommuner og skoler sette til side nødvendig opplæring, og fokus på læring om IKT. Mange kommuner kan fortsette dagens innkjøpspraksis som fremmer produktkonsum og leverandøravhengighet i offentlig sektor. På den måten vil også norsk språk komme i bakgrunnen, noe som er veldokumentert i «Handlingsplan for norsk språk og informasjons- og kommunikasjonsteknologi» fra Norsk språkråd. På møter mellom Læringssenteret og IKT-avdelinger har Læringssenteret orientert om betydningen av språk og Departementets prioriteringer. Skolelinux har observert at IKT-ansvarlige overser, eller utsetter rådene fra Læringssenteret om språklig parallellitet selv om løsningene finnes. Det blir brukt budsjettstrukturelle argumenter for å utsette gevinstrealisering både faglig-pedagogisk og økonomisk.

Samlet sett ser man konturene av at kortsiktige lokale vedtak og overordnet statlig politikk kan svekke grunnlaget for framtidig rekruttering til nordisk programvareindustri fordi norsk utdanning fremmer lukkede systemer. I nærheten av all læring forutsetter åpenhet, tillit, og trygghet. Alle tekniske fag med unntak av den lukkede del av programvareindustrien innser at åpenhet er en forutsetning for læring, kreativitet og skaperevne - noe som er en forutsetning for framtidig verdiskapning. Muligheten for å skape er verdt mye mer penger enn å konsumere alt fra ett sted. Det viktigste i skolens forhold til IKT bør være læring med IKT, ikke om IKT.

For å fremme dette synet har Skolelinux-prosjektet opparbeidet relasjoner til noen av Norges sterkeste teknologimiljøer som Norsk regnesentral, Opera Software, Trustix, Trolltech, Sun Norge, IBM Norge, Objectware, Gazette as og HP Norge. På den faglig-pedagogiske siden har prosjektet opparbeidet relasjoner til Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning (ITU), Læringssenteret, Skolverket i Sverige, prosjektet Nynorsk inn i IKT-opplæringa og GnuSkole i Danmark. På den språklige siden har prosjektet opparbeidet kontakter med Nynorsk kultursentrum, Noregs Mållag, Norsk Målungdom, Språkrådet, og Universitetet i Tromsø.

For å illustrere dette følger ett eksempel på arbeidet som er gjort av Skolelinux med titusener av bidragsytere rundt om i verden, og i overkant av 50 bidragsytere i Norge. Skolelinux-prosjektet har levert over 11 500 dokumenterte dugnadstimer der halvparten har gått med til å oversette brukergrensesnittet til over 340 brukerprogram til nynorsk og bokmål. Ut fra fagplaner og erfaringer fra prosjektet Nynorsk inn i IKT-opplæringa, Danske lærere, og fylkeskommunen i Akershus har prosjektet fokusert på i overkant av 40 program der også hjelpesidene oversettes. Til nå er nettleser og e-postleser oversatt til nordsamisk. Hektisk oversettelsesarbeide i samarbeid med Universitetet i Tromsø kan gi over 20 programmer oversatt til nordsamisk innen rimelig tid. I Norge er det over 50 skoler som bruker Linux på deler av, eller hele datanettet for elevene. Skolverket i Sverige har etablert Linux i skolan for å sikre tilsvarende gevinster i svenske skoler. Interessen er langt større enn Skolelinux og organisasjonen Linux i skolen kan håndtere med dagens ressurser og organisering.


next up previous contents
Next: 13 Søknad Up: Skolelinux-prosjektet Previous: 11 Realistisk finansiering   Contents
Knut Yrvin 2002-05-09