Storstilt datadugnad for skolen i helga Helga 1.-3. februar samles 30 utviklere og oversettere til storstilt datadugnad for skandinaviske skoler. Dugnaden skjer i regi av Skolelinux-prosjektet og Norwegian Unix User Grup Foundation. Til nå har prosjektet levert oversetting av over 300 brukerprogram for skolen til nynorsk, og bokmål. Arbeidet skal kvalitetssikres, og Skolelinux-prosjektet har mottatt noe støtte fra regjeringa. Bjerke videregående skole i Oslo stiller med utviklerlokaler, og prosjektet Nynorsk inn i IKT-opplæringa er representert med flere personer under utviklersamlingen i helga. I tillegg til at Skolelinux vil være tilpasset reform 94, og Læreplanen av 97, jobbes det intenst med oversetting av brukergrensesnittet KDE til nord-samisk. Skolelinux er tilrettelagt for bruk av samisk tastatur, og tegn. Nettleseren Konqueror er allerede oversatt til samisk, selv om noe kvalitetssikring og samiske dataord må på plass. Børre Gaup bosatt i Kiruna kommer til utviklersamlinga i Oslo denne helga. Oversettelsesarbeidet til samisk koordineres ved Universitetet i Tromsø[1]. Keld Jørn Simonsen kommer fra Danmark kommer ens ærend for å hjelpe til med den danske biten av prosjektet. Skolelinux legger ved en rekke andre språk, herunder fransk, engelsk, og spansk som passer godt i språkundervisningen. Skoleetaten i Oslo har påpekt det språklige mangfold i Oslo. Skolelinux tilbyr muligheten til å bruke 58 forskjellige språk der elevene kan velge sitt morsmål ved et tastetrykk, noe som kan forenkle språkundervisningen i skolen. Skolelinux bygger på fri programvare. Fri programvare gir mulighet til å lære, og skape. Den norske skolen har blitt et utstillingslokale for dataprodukter fra en enkelt leverandør de siste 5-6 åra. Skolene har betalt godt for dette. En må spørre om skolene bruker mer penger på lisensavgifter enn på trykte og elektroniske læremidler på norsk. En må spørre om skolene har undervurdert det faglig-pedagogiske arbeidet som kreves for å sette elevene i stand til å mestre teknologi i stadig endring. Tar en førerkort lærer en å ferdes trygt i en et trafikkbilde i stadig endring, en lærer ikke å kjøre fortest mulig med skolebilen selv om den skulle være av merket BMW. Skal elevene være i stand til å skape framtida, må skolene satse på læring, og kreativitet, ikke på økt produktkonsum i en undervisningssituasjon.[2] Skolelinux-prosjektet ønsker tilbake fagene, nysgjerrigheten, og skaperevnen i skolen. Hvis dette må gjøres på dugnad, gjør vi gjerne det. Mens skolene sliter med virus, ustabilitet og høye lisenskostnader, satser Skolelinux-prosjektet på kompetansebygging, og pålitelige datasystemer. Derfor har vi invitert 30 av i overkant av 60 Skolelinux-entusiaster til datadugnad på Bjerke videregående skole i helga. Skolen ligger rett ved Linderud T-banestasjon (T-bane 5 til Vestli) Statsråd Mathiesens v 25, 0594 Oslo. Pressen er invitert. Kontaktperson: Knut Yrvin prosjektleder Skolelinux-prosjektet Tlf: 908 95 765 Linker: 1. 2.