Rønholt skole 1998
(Mars 99)
Felles mål for fagområdet
Opplæringen i IT har som mål
· at elevene over tid bygger opp en bred kompetanse innenfor fagområdet
· at elevene kan ta i bruk IT som redskap ved videre skolegang, i arbeid og fritid
MÅL OG HOVEDMOMENTER
Mål for småskoletrinnet, 1. - 4. klasse
Elevene skal bli fortrolige med å bruke IT. De skal lære seg bruk av mus og tastatur. De skal leke på data ved hjelp av forskjellige program De skal skaffe seg erfaring i å lese og skrive.
|
Hovedmomenter for 1. - 4. klasse |
|
Programvare |
1. klasse: |
|
(Programmene er oppført under det klassetrinnet det er tenkt at elevene skal møte dem første gang) |
I opplæringen skal elevene - leke med datamaskinen - øve seg på å bruke mus - ta i bruk enkle lek- og lærprogrammer som gir mengdetrening og begrepstrening, også med engelsk lyd |
|
Jump-Start Kindergarten Magic Theatre, Datalotto Lek og lær, Ord og bilde Buster |
2. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - prøve ut enkle treningsprogram i norsk og matematikk - fortsette å leke med program med engelsk lyd - bli kjent med tastaturet - ta i bruk tegneprogram |
|
Fra A til Å Mons og Marte Deg selv Les og lær Bildekryss Bildeordboka Trylleboka Undersea Adventure Paintbrush |
3. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - begynne med enkel tekstbehandling i norsk - utforske regneoperasjoner - ta i bruk lek- og lærprogrammer med noe engelsk tekst
|
|
Word Fantasi Formel Baskma Labyrint Mattedrill Bildeordboka (engelsk) |
4. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - skrive tekster ved hjelp av IT - videreutvikle ferdigheter i tekstbehandling - utvikle ferdigheter i å bruke tastatur
|
|
Tegneserien Tekst og bilde |
Mål for mellomtrinnet, 5. - 7. klasse
Elevene skal utvikle ferdigheter i å bruke IT. De skal lære å bruke tekstbehandling. De skal lære å søke i databaser, også Internett. De skal lære å kombinere tekst og bilde.
|
Hovedmomenter for 5. - 7. klasse |
|
Programvare |
5. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - lære å bruke tekstbehandling i norsk og engelsk - få opplæring i å skrive og formatere tekst, lagre, åpne og skrive ut dokumenter - få opplæring i touchmetoden - søke informasjon fra databaseprogram og CD-rom |
|
Touchy Dataflora Multimedialeksikon 97
Drillpro Sant Frosker Tolk |
6. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - lære å bruke stavekontroll - lære å kombinere tekst og bilde - lære enkel animasjonsteknikk - lage avis og lære å redigere tekst - prøve å søke på Internett og hente informasjon derfra - få opplæring i å bruke skanner |
|
Clip-art Word-Art Animasjonsprogram Internett Programvare til skanner
Bladlusa Mønster Inspirator Gjemsel i koordinatsystemet Vikingbyen Engelske leksikon på CD-rom |
7. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene trene på å bruke IT som hjelpemiddel og få trening i å velge metoder få hjelp til å utnytte mulighetene innen tekstbehandling ta i bruk kartprogram. få prøve å komponere og lage enkle arrangement ved hjelp av IT
|
|
Atlas Musikkprogram
Alle verdens land Columbus Hvordan er regelen Langfinger
|
Mål for ungdomstrinnet, 8. - 10. klasse
Elevene skal bruke IT som et hjelpemiddel i de fleste fagene. De skal lære å bruke regneark. De skal lære å bruke databaser. De skal lære å bruke presentasjonsprogram. De skal ta i bruk Internett til kommunikasjon.
|
Hovedmomenter for 8. - 10. klasse |
|
Programvare |
8. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - bli kjent med regneark med alle muligheter - videreutvikle bruken av skanner og prøve ut datamanipulasjon - utvikle bruken av databaser/Internett |
|
Excel Bildemanipulasjon Works
Levels Norquiz Britain in Brief |
9. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - få erfaring med å bruke Internett til kommunikasjon - videreutvikle ferdighetene i å komponere og arrangere musikk ved hjelp av IT - beregne energi og næringsinnhold i matvarer |
|
E-post og diskusjonsgrupper på Internett Mat på data
Power point
|
10. klasse: |
|
|
I opplæringen skal elevene - få opplæring i å føre regnskap - lære å legge informasjon ut på Internett - prøve å lage egne hjemmesider |
|
Multimedia Access |