Opplæringsplan

for IT-undervisningen 1. – 10. klasse

Rønholt skole 1998

(Mars 99)






Felles mål for fagområdet


Opplæringen i IT har som mål

· at elevene over tid bygger opp en bred kompetanse innenfor fagområdet

· at elevene kan ta i bruk IT som redskap ved videre skolegang, i arbeid og fritid




MÅL OG HOVEDMOMENTER


Mål for småskoletrinnet, 1. - 4. klasse


Elevene skal bli fortrolige med å bruke IT.

De skal lære seg bruk av mus og tastatur.

De skal leke på data ved hjelp av forskjellige program

De skal skaffe seg erfaring i å lese og skrive.



Hovedmomenter for 1. - 4. klasse


Programvare




1. klasse:


(Programmene er oppført under det klassetrinnet det er tenkt at elevene skal møte dem første gang)

I opplæringen skal elevene

- leke med datamaskinen

- øve seg på å bruke mus

- ta i bruk enkle lek- og lærprogrammer som gir mengdetrening og begrepstrening, også med engelsk lyd


Jump-Start Kindergarten

Magic Theatre,

Datalotto

Lek og lær,

Ord og bilde

Buster


2. klasse:



I opplæringen skal elevene

- prøve ut enkle treningsprogram i norsk og matematikk

- fortsette å leke med program med engelsk lyd

- bli kjent med tastaturet

- ta i bruk tegneprogram


Fra A til Å

Mons og Marte

Deg selv

Les og lær

Bildekryss

Bildeordboka

Trylleboka

Undersea Adventure

Paintbrush


3. klasse:



I opplæringen skal elevene

- begynne med enkel tekstbehandling i norsk

- utforske regneoperasjoner

- ta i bruk lek- og lærprogrammer med noe engelsk tekst



Word

Fantasi

Formel

Baskma

Labyrint

Mattedrill

Bildeordboka (engelsk)


4. klasse:



I opplæringen skal elevene

- skrive tekster ved hjelp av IT

- videreutvikle ferdigheter i tekstbehandling

- utvikle ferdigheter i å bruke tastatur



Tegneserien

Tekst og bilde

Mål for mellomtrinnet, 5. - 7. klasse


Elevene skal utvikle ferdigheter i å bruke IT.

De skal lære å bruke tekstbehandling.

De skal lære å søke i databaser, også Internett.

De skal lære å kombinere tekst og bilde.





Hovedmomenter for 5. - 7. klasse


Programvare


5. klasse:



I opplæringen skal elevene

- lære å bruke tekstbehandling i norsk og engelsk

- få opplæring i å skrive og formatere tekst, lagre, åpne og skrive ut dokumenter

- få opplæring i touchmetoden

- søke informasjon fra databaseprogram og CD-rom


Touchy

Dataflora

Multimedialeksikon 97


Drillpro

Sant

Frosker

Tolk


6. klasse:



I opplæringen skal elevene

- lære å bruke stavekontroll

- lære å kombinere tekst og bilde

- lære enkel animasjonsteknikk

- lage avis og lære å redigere tekst

- prøve å søke på Internett og hente informasjon derfra

- få opplæring i å bruke skanner


Clip-art

Word-Art

Animasjonsprogram

Internett

Programvare til skanner


Bladlusa

Mønster

Inspirator

Gjemsel i koordinatsystemet

Vikingbyen

Engelske leksikon på CD-rom


7. klasse:



I opplæringen skal elevene

trene på å bruke IT som hjelpemiddel og få trening i å velge metoder

få hjelp til å utnytte mulighetene innen tekstbehandling

ta i bruk kartprogram.

få prøve å komponere og lage enkle

arrangement ved hjelp av IT



Atlas

Musikkprogram


Alle verdens land

Columbus

Hvordan er regelen

Langfinger




Mål for ungdomstrinnet, 8. - 10. klasse


Elevene skal bruke IT som et hjelpemiddel i de fleste fagene.

De skal lære å bruke regneark.

De skal lære å bruke databaser.

De skal lære å bruke presentasjonsprogram.

De skal ta i bruk Internett til kommunikasjon.




Hovedmomenter for 8. - 10. klasse


Programvare


8. klasse:



I opplæringen skal elevene

- bli kjent med regneark med alle muligheter

- videreutvikle bruken av skanner og prøve ut datamanipulasjon

- utvikle bruken av databaser/Internett


Excel

Bildemanipulasjon

Works


Levels

Norquiz

Britain in Brief


9. klasse:



I opplæringen skal elevene

- få erfaring med å bruke Internett til kommunikasjon

- videreutvikle ferdighetene i å komponere og arrangere musikk ved hjelp av IT

- beregne energi og næringsinnhold i matvarer


E-post og diskusjonsgrupper på Internett

Mat på data


Power point



10. klasse:



I opplæringen skal elevene

- få opplæring i å føre regnskap

- lære å legge informasjon ut på Internett

- prøve å lage egne hjemmesider



Multimedia

Access