Opplæringsplan for IT-undervisningen 1. - 10. klasse Rønholt skole 1998 (Mars 99) FELLES MÅL FOR FAGOMRÅDET Opplæringen i IT har som mål - at elevene over tid bygger opp en bred kompetanse innenfor fagområdet - at elevene kan ta i bruk IT som redskap ved videre skolegang, i arbeid og fritid MÅL OG HOVEDMOMENTER Mål for småskoletrinnet, 1. - 4. klasse Elevene skal bli fortrolige med å bruke IT. De skal lære seg bruk av mus og tastatur. De skal leke på data ved hjelp av forskjellige program De skal skaffe seg erfaring i å lese og skrive. Hovedmomenter for 1. - 4. klasse Programvare 1. klasse: (Programmene er oppført under det klassetrinnet det er tenkt at elevene skal møte dem første gang) I opplæringen skal elevene - leke med datamaskinen - øve seg på å bruke mus - ta i bruk enkle lek- og lærprogrammer som gir mengdetrening og begrepstrening, også med engelsk lyd Jump-Start Kindergarten Magic Theatre, Datalotto Lek og lær, Ord og bilde Buster 2. klasse: I opplæringen skal elevene - prøve ut enkle treningsprogram i norsk og matematikk - fortsette å leke med program med engelsk lyd - bli kjent med tastaturet - ta i bruk tegneprogram Fra A til Å Mons og Marte Deg selv Les og lær Bildekryss Bildeordboka Trylleboka Undersea Adventure Paintbrush 3. klasse: I opplæringen skal elevene - begynne med enkel tekstbehandling i norsk - utforske regneoperasjoner - ta i bruk lek- og lærprogrammer med noe engelsk tekst Word Fantasi Formel Baskma Labyrint Mattedrill Bildeordboka (engelsk) 4. klasse: I opplæringen skal elevene - skrive tekster ved hjelp av IT - videreutvikle ferdigheter i tekstbehandling - utvikle ferdigheter i å bruke tastatur Tegneserien Tekst og bilde Mål for mellomtrinnet, 5. - 7. klasse Elevene skal utvikle ferdigheter i å bruke IT. De skal lære å bruke tekstbehandling. De skal lære å søke i databaser, også Internett. De skal lære å kombinere tekst og bilde. Hovedmomenter for 5. - 7. klasse Programvare 5. klasse: I opplæringen skal elevene - lære å bruke tekstbehandling i norsk og engelsk - få opplæring i å skrive og formatere tekst, lagre, åpne og skrive ut dokumenter - få opplæring i touchmetoden - søke informasjon fra databaseprogram og CD-rom Touchy Dataflora Multimedialeksikon 97 Drillpro Sant Frosker Tolk 6. klasse: I opplæringen skal elevene - lære å bruke stavekontroll - lære å kombinere tekst og bilde - lære enkel animasjonsteknikk - lage avis og lære å redigere tekst - prøve å søke på Internett og hente informasjon derfra - få opplæring i å bruke skanner Clip-art Word-Art Animasjonsprogram Internett Programvare til skanner Bladlusa Mønster Inspirator Gjemsel i koordinatsystemet Vikingbyen Engelske leksikon på CD-rom 7. klasse: I opplæringen skal elevene trene på å bruke IT som hjelpemiddel og få trening i å velge metoder få hjelp til å utnytte mulighetene innen tekstbehandling ta i bruk kartprogram. få prøve å komponere og lage enkle arrangement ved hjelp av IT Atlas Musikkprogram Alle verdens land Columbus Hvordan er regelen Langfinger Mål for ungdomstrinnet, 8. - 10. klasse Elevene skal bruke IT som et hjelpemiddel i de fleste fagene. De skal lære å bruke regneark. De skal lære å bruke databaser. De skal lære å bruke presentasjonsprogram. De skal ta i bruk Internett til kommunikasjon. Hovedmomenter for 8. - 10. klasse Programvare 8. klasse: I opplæringen skal elevene - bli kjent med regneark med alle muligheter - videreutvikle bruken av skanner og prøve ut datamanipulasjon - utvikle bruken av databaser/Internett Excel Bildemanipulasjon Works Levels Norquiz Britain in Brief 9. klasse: I opplæringen skal elevene - få erfaring med å bruke Internett til kommunikasjon - videreutvikle ferdighetene i å komponere og arrangere musikk ved hjelp av IT - beregne energi og næringsinnhold i matvarer E-post og diskusjonsgrupper på Internett Mat på data Power point 10. klasse: I opplæringen skal elevene - få opplæring i å føre regnskap - lære å legge informasjon ut på Internett - prøve å lage egne hjemmesider Multimedia Access