Basert på forespørselen sendt ut av Knut Yrvin 7. januar har jeg satt opp et forslag til kravspesifikasjon for de tre elementene i prosjekt-beskrivelsen. Det er to dokument som regulerer hva som skal gjøres på et overordnet nivå. 1. Vår søknad til UFD om hva som skal gjøres i prosjektet[1]: 2. Mandatet til prosjektet i Program for digital kompetanse[2]: Ressurssparing for skolene med åpen kildekodeløsninger [1] http://developer.skolelinux.no/brev/20040512_soeknad-UFD.html [2] http://odin.dep.no/ufd/norsk/tema/satsingsomraade/ikt/045011-990066/ved001-bn.html Årsaken til at vi har SLX Debian Labs har spurt LinuxLabs om å bidra til UFD-undersøkelsen, er fordi LinuxLabs sentraldrifter en rekke Skolelinux-installasjoner, og er kompetansesenter for flere kommuner. Det er helt avgjørende for SLX Debian Labs å nå følgende overordnede målsetning fra UFD, som står omtalt i Program for digital kompetanse: I løpet av 2005 skal det være utviklet et sett med anbefalte driftløsninger og tilhørende veiledninger som gir skoler og utdanningsinstitusjoner god stabilitet og forutsigbarhet for at datamaskiner, nettverk og grunntjenester fungerer slik de skal. Driftsløsningene må tilpasses institusjonenes størrelse og behov. [3] http://odin.dep.no/ufd/norsk/tema/satsingsomraade/ikt/045011-990066/hov007-bu.html Målsetningen fra UFD er litt lite konkret sett med ingeniørbriller på. Derfor har vi laget denne kravspesifikkasjon for et konkret oppdrag for innhenting av erfaringer om bruk og utvikling av driftsløsninger. * Generelt: Det skal utformes en avtale mellom oppdragsgiver og leverandør som regulerer de formelle og kommersielle sider ved prosjektet. Som et minimum skal dekkes omfang, framdriftsplan, rapporteringsbehov og kompensasjon. Det skal foreligge en av begge parter godkjent framdriftsplan før arbeidet med rapporten starter. Det skal foreligge et av begge parter godkjent anslag for ressursforbruk før arbeidet starter Underlag og endelig rapport samt versjoner under prosjektets forløp skal finnes i Skolelinux-prosjektets CVS. (Dette ivaretar punkt 3 i oppdrags-teksten). I løpet av prosjektet skal oppdragsgiver (hvor det er SLX Debian Labs) og leverandør (de som er spurt om å bidra) treffes for å ta beslutninger om aksept av allerede gjennomført arbeide. Oppdragsgiver og leverandør skal sammen vurdere om det er nødvendig med justeringer av mål eller ressursforbruk. Slike vurderinger skal gjøres med jevne mellomrom i løpet av prosjektets periode. Det skal dokumenteres hvilke endringer som gjøres. http://developer.skolelinux.no/~knuty/2004-12-15_innhenting-av-erfaringer.sxi * Målsetning nr. 1: Prosjektet skal lage en "akademisk" rapport som dokumenterer vellykket sentralisert drift av Skolelinux for skoleledere og kommuneledelse. - Rapport 1: Erfaringer fra sentraldrift av Skolelinux Rapporten skal reflektere erfaringer gjort med installasjoner der Skolelinux benyttes på flere skoler i en og samme kommune, der disse installasjonene kan nås via et datanettverk fra utsiden av skolen. Utformingen og vektleggingen av innholdet i rapporten skal gjøres slik at det kan benyttes av ledere i kommuner og kommuners IKT-stab. Innholdet skal ikke vinkles mot IKT-teknisk personell. Erfaringene skal samles ved hjelp av intervjuer med systemadministratorer. (I denne sammenheng er det ikke et poeng å samle inn erfaringer fra pedagogisk personell eller elever). Dersom det anses formålstjenlig kan også erfraringer fra leverandører til den aktuelle kommunen tas med. Intervjuene skal baseres på et sett med emner som er felles for alle intervju-subjekter. Resultatene fra innhenting av erfaringer skal sammenstilles på en slik måte at ... (kvantitative analyser gjennomføres? eller kvalitative kun) Rapporten skal ha et sidetall på maksimum 30 sider, hvor dokumentasjon ut over dette er vedlegg, eller inngår i ITIL-dokumentet (se målsetning 2). Rapporten skal finnes på åpne og frie formater. Rapporten skal forsynes med brukervennlige lisensvilkår som sikrer fri distribusjon. Den endelige rapporten skal kunne benyttes som dokumentasjon på arbeidet som er gjort av Skolelinux/SLX Debian Labs i forbindelse med deres del av "Program for digital kompetanse" i regi av Utdannings- og forskningsdepartementet. Ansvarlig: SLX Debian Labs Utføres av: Knut Yrvin (SDL), Tosten Tøfte (SDL), Ragnar Wisløff (LL) Styringsgruppe: Rektorer, Skoleledere, Utdanningsdirektoratet * Målsetning nr. 2: Lage "sentraldriftsbok" ut fra ITIL-standarden ( IT Infrastructure Library). http://www.itil.org/ http://www.itil.org/itil_e/index_e.html - Rapport 2: ITIL-dokument ITIL står for IT Infrastructure Library og er veivisere utviklet av CCTA (nå OGC) i Norwich, England, for den Britiske regjering. ITIL er en verdensomspennende de-facto standard for driftsledelse. Den har en omfattende offentlig tilgjengelig faglig dokumentasjon på planlegging, anskaffelse og drift av IT-tjenester. ITIL gir grunnlaget for forbedringer av bruk og virkning på en IT-infrastruktur i drift. Driftsorganisasjoner, ansatte fra datasentre, leverandører, spesialistkonsulenter og kursholdere tok del i utviklingen av ITIL. ITIL beskriver arkitektur for etablering og drift av en fullt operativ IT-stjeneste. I tillegg til veivisere for drift i boks form, gir ITIL brukere en rekke andre produkter på områder som: - Trening og kursing - Muntlige og profesjonelle eksamner - Konsulent ITIL-bøkene er "best practice" veivisere for drift, hvor veiviserne beskriver hva som skal gjøres framfor hvordan. Drift er skreddersydd for størrelsen på operasjonen, intern kultur, og framfor alt, kravene til et foretak. Den uavhengige tilnærmingen til en ekstern konsulent kan hjelpe med å bryte med fastlåste strukturer. ITIL-dokumentasjonen skal veilede IKT-personell som ønsker å sentraldrifte Skolelinux. Innholdet skal baseres på dokumentert kjent praksis for drift av datanettverk generelt samt erfaringer fra Skolelinux-nettverk spesielt. Rapporten skal finnes på åpne formater med en brukervennlig lisens som gir gjenbruk og sikrer fri kopiering. Deloppgave: SLX Debian Labs har spurt Linuxlabs og dokumentere driftsrutinene på Kongsvinger og eventuelt andre organisasjoner som sentraldrifter Skolelinux i dag. Dokumentasjonen skal passe inn i et ITIL-format. FreeCode har sagt de ønsker å dokumentere sine interne IT-systemer på ITIL-måten. De vil få en betydelig reduksjon i arbeidstid med å samarbeide i UFD-prosjektet med dette. Vi kan ikke forvente at ITIL-dokumentasjonen blir ferdig i prosjektperioden, derfor brytes dette ned i 3 delleveranser: - Dokumentasjon av driftsrutiner i Kongsvinger, Hurum, hos Telecomputing og hos FreeCode. - Sørge for at de dokumenterte driftsrutinene får en form som samsvarer med de-facto-standarden ITIL Forventningen: er at ITIL-dokumentasjonen ikke blir helt ferdig, men at all relevante driftsrutiner er kartlagt, og kvantifisert i en form som gir IKT-staber i kommuner og private foretak en god oversikt over hva man må gjøre av arbeidsinnsats for å sentraldrifte Skolelinux. Deloppgave: LinuxLabs skal dokumentere driftsrutinene til Kongsvinger og eventuelt andre som sentraldrifter skolelinux i dag, slik at det kan inngå som en del av ITIL-rammeverket. Intervjuene skal baseres på et sett med emner som er felles for alle intervju-subjekter. Ansvarlig: SLX Debian Labs, FreeCode, Linuxlabs, Telecomputing Utføres av: Knut Yrvin, Tosten Tøfte, Geir Isne, Ragnar Wisløff, Halvor Dahl Styringsgruppe: IT-koordinatorer for kommuner, IKT-driftsledelsen i deltakende foretak. * Målsetning nr. 3: Prosjektet skal dokumentere de tekniske løsningene uttrykt i GPL-et kildekode som ligger fritt tilgjengelig i Skolelinux CVS. Koden er et "levende" dokument som vil fungere som en veiviser for de som ønsker å etablere sentralisert drift med Skolelinux. - Se under "Generelt".