Skolelinux – SLX Debian Labs
Forskningsparken
Gaustadalleen
21
0349 OSLO
www.skolelinux.no
Oslo, 22. juli 2005
Saksbehandler: Knut Yrvin
<knuty at skolelinux no>
Utdannings- og forskningsdepartementet
Postboks 8119, Dep
0032
OSLO
kopi pr e-post: Guri Skoklefald <guri skoklefald at ufd dep no>
SAK: Søknad om prosjektmidler til fjerndriftsordninger
Vi viser til Deres brev av 11.08.04 og tildelingen på kr 800.000 til prosjektet «Utprøving av Skolelinux til fjerndriftsordninger». I tildelingsbrevet opplyses det at den reduserte tildelingen skyldes den generelle budsjettsituasjonen, og at en tildeling for neste år vil bli gjort under forutsetning av Stortingets budsjettbehandling.
For å ferdigstille prosjektet søker vi om kroner. 1.060.000. Gjenstående arbeider er utarbeidelse av konkrete driftsveiledninger, tilrettelegging for gjenbruk av løsninger og erfaringer, og et opplegg for kunnskapsspredning og vedlikehold.
Vedlegg:
1. Overordnet prosjektplan (1) og bakgrunn med hovedmålsetning (2)
Revidert prosjektregnskap og virksomhetsregnskap for SLX Debian Labs.
Med vennlig hilsen
for Slx Debian Labs
Knut Yrvin
Kopi sendt:
Utdanningsdirektoratet v/ Torbjørn D Moe |
UNINETT ABC |
IKT-ABC |
HØYKOM
|
Vedlegg 1: Overordnet prosjektplan (vedlegg 2 på baksiden)
Detaljert plan i eget regneark
Hovedaktivitet |
Leveranse |
Tid |
Budsjett |
---|---|---|---|
Forprosjekt |
Prosjektplan Styringsgruppe Ramme for ITIL-dokumentet. Deltakere sertifiseres i ITIL Statusrapport |
294 t |
240 000 |
Hovedprosjekt |
IKT-operatører i prosjektet skal ha nødvendig kunnskap til å skrive driftsaktiviteter i henhold til ITIL. Beta-utgave av ITIL-dokument med driftsaktivitetene Rådgivning for å peke ut retning i prosjektet Statusrapport |
319 t |
215 000 |
Hovedprosjekt |
IKT-operatører skal ha kunnskap til å skrive leveranse-aktiviteter i henhold til ITIL Kandidat til ITIL-dokument med leveranseaktiviteten Rådgivning for å peke ut retning i prosjektet Statusrapport |
372 t |
215 000 |
Kvalitetssikring |
Kvalitetssikring og feilretting av ITIL-dokumentasjonen Akseptanse Første utgave av ITIL-boka |
346 t |
205 000 |
Forankring og vedlikehold |
Forankring av vedlikeholdet i flere kommuner og hos kommersielle driftsoperatører Kunnskapsdeling til Utdanningsdirektoratet, UNINETT ABC, Høykom, og IKT-ABC Statusrapport Sluttrapport |
346 t |
185 000 |
Sum alle aktiviteter |
(i) ITIL-dokumentasjon for sentralisert drift av åpne kildekodeløsninger for små og mellomstore driftsorganisasjoner. (ii) Arbeide med kunnskapsdeling og etablering av vedlikeholdet til ITIL-dokumentasjonen etter prosjektslutt |
|
1 060 000 |
Hver hovedaktivitet varer i 2-3 måneder.
Prosjektstart september/oktober 2005. Leveranse ITIL-bok august 2006. Forankring og kunnskapsspredning skjer under hele prosjektet. Hovedfokus fra september til desember 2006.
Kommersielle driftsoperatører kan gi innspill for egen regning.
Deltakende kommuner og organisasjoner betaler egen arbeidstid for IKT-kontakter og styringsgruppe.
Kostnader til reise, kursing, og dokumentasjon dekkes av prosjektmidlene
Kostnader for prosjektleder og konsulent til ITIL-veiledning og skriving dekkes av prosjektmidlene
Vedlegg 2: Bakgrunn og hovedmålsetning
I august 2004 mottok Skolelinux kr 800.000 av en prosjektsøknad på kr 2 000 000. For det tildelte beløpet har vi levert evalueringskriterer (fase 1) som fulgte med statusrapport1 fra 26. februar 2005. I tillegg skal det leveres erfaringsrapport fra kommuner som sentraldrifter åpne kildekodeløsninger. Utkastet til erfaringsrapporten ligger ved denne søknaden. Den skal kvalitetssikres av skoleledere slik Utdanningsdirektoratet har lagt vekt på før den kan gjøres offisiell noe som vil skje i august grunnet ferieavvikling.
Nå gjenstår et omfattende arbeidet med å tilrettelegge anbefalte driftsløsninger (fase 3) tilpasset institusjonenes størrelse og behov. Det er en sentraldriftsbok som følger ITIL-standarden2 (Information Technology Infrastructure Library). ITIL-dokumentasjonen skal passe for kommuner og regionale driftssentre som sentraldrifter åpne kildekodeløsninger i dag og i framtida. Vi søker om kroner 1 060 000 til arbeidet med å lage ITIL-dokumentasjonen, kompetansespredning, og etablering av vedlikeholdsrutiner.
Program for Digital kompetanse har som delmål3 å utvikle et sett med anbefalte driftsløsninger og tilhørende veiledninger som gir skoler og utdanningsinstitusjoner god stabilitet og forutsigbarhet for at datamaskiner, nettverk og grunntjenester fungerer slik de skal. Driftsløsningene må tilpasses institusjonenes størrelse og behov. Dette skal skje før utgangen av 2005.
ITIL-boka skal inneholde veivisere laget ut fra «best practices» tilpasset deltakende kommuner. For oss er det viktig at disse veiviseren er tilpasset kommunale og regionale driftssentere. Mange kommunene har kun en deltidsstilling til IKT-drift av skolene. Totalt er det 352 små og mellomstore kommuner. De har som regel 1-4 personer som jobber full tid med IKT i kommuneadministrasjonen. Den foreløpige erfaringsrapporten viser at kommuner som sentraldrifter åpne kildekodeløsninger har en halv stilling til driften av datautstyret på 9-10 skoler, gjerne med 500-800 klientmaskiner og 1700-3200 brukere.
Små driftsenheter blir i praksis avhengige av enkeltpersoner og er derfor sårbare hvis noen slutter. En gjennomarbeidet og kvalitetssikret driftshåndbok er derfor avgjørende for å sikre stabilitet og kontinuitet i driftsrutinene. Derfor vil anbefalingene i stor grad passe for få personer, men også kunne skaleres til større avdelinger. Med denne søknaden følger også et opplegg for kunnskapsspredning og vedlikeholdet av driftsdokumentasjonen. Dette for å sikre at dokumentasjonen blir vedlikeholdt etter prosjektet er avsluttet.
Prosjektmålsetningen er å lage ITIL driftsdokumentasjon for et anbefalt sentraldriftsopplegg for åpne kildekodeløsninger tilpasset institusjonenes størrelse og behov. Den andre målsetningen er å bidra til kompetansespredning om ITIL-dokumentasjonen, og sikre vedlikehold av dokumentasjonen på en profesjonell måte etter prosjektet er ferdig.
Det er dette arbeidet vi nå søker om det resterende beløpet på kroner 1 060 000. Midlene vil gå med til å skrive ITIL-dokumentasjon, bidra til kompetansespredning, og sikre at prosjekt går over i en vedlikeholdsfase. Vi vil også bidra til at andre spre erfaringsrapporten og driftsdokumentasjonen til kommunale driftsavdelinger, skoleledere, og driftsoperatører i markedet. Vi ønsker at betydelige deler av erfaringsdelingen skjer med støttespillere som Utdanningsdirektoratet, IKT-ABC4 , UNINETT ABC5, og Høykom.
1Statusrapport fra arbeidet med å skaffe erfaringer med åpne kildekodeløsninger: http://developer.skolelinux.no/rapporter/2005-02-25-ufd-rapport.html
2Information Technology Infrastructure Library: http://en.wikipedia.org/wiki/ITIL
3Program for digital kompetanse: http://odin.dep.no/ufd/norsk/satsingsomraade/ikt/045011-990066/dok-bn.html
4IKT-ABC for praktisk-pedagogisk veiledning i strategisk skoleledelse med fokus på IKT: http://iktabc.no
5UNINETT ABCs veiledningstjeneste: http://www.uninettabc.no/
Side