Martin Langsjøen, Skolelinux;
Brukte PCer i skolen?
Lønner det seg å ta i mot brukte PCer
til skolen? Går ikke vinningen opp i spinningen? Vi kan doble antallet
maskiner eller halvere skolens datakostnader med Skolelinux, er svaret fra
rektorene. Da er både drift og anskaffelser regnet sammen. Og fri
programvare er balsam for skolebudsjettet.
Ole-Erik Yrvin
Tre
hovedgrep halverer kostnadene, eller gir vesentlig mer utstyr til samme pris.
Fri programvare har ingen lisenskostnader knyttet til programinnkjøp
og oppgraderinger. Skolen kan doble levetiden til datamaskinene og halvere
tiden som brukes til drift. I tillegg får man tilgang til nesten 9.000
forskjellige gratis programmer som alle er testet i Skolelinux systemet.
Første grep: Tynnklienter
En tynnklient er en PC som gjør veldig lite. Tynnklienten viser frem
skjermbildet, men en Skolelinux tjener gjør, stort sett all jobben.
Eldre PCer gir mye data for pengene som tynnklienter. En Skolelinux
tjener kan håndtere fra 30-70 tynnklienter.
Bruk eldre PCer som tynnklienter eller enkle arbeidsstasjoner. PCer
med nettverkskort knyttes sammen i et datanett til en eller flere tjenermaskiner.
Antallet tjenermaskiner avhenger av hvor mange brukte PCer skolen har
fått eller kjøpt.
Priskonkurransen på tjenermaskiner og annen «maskinvare»
er sterk. Hvis noen leverandører kommer til skolen og vil selge «helt
nytt», be om å få satt opp et alternativ med brukte «tynnklienter».
Sett gjerne opp kostnadsoverslagene selv på samme måte som IKT-ansvarlige
på Harestad skole i Rogaland: http://www.harestad.gs.rl.no/article/articleview/40/1/11/
Pentium 1 holder (P133 med PCI-buss og standard nettverksort). Våre
erfaringer er at PCer tilbake til 1997 også er fine som arbeidsstasjoner.
Egentlig er det slik at det er nok med et lite skjermkort og et nettverkskort
i en tynnklient. Det er jo bare skjermbildet elevene arbeider med. I nettverket
med tynnklienter ligger alle programmene på tjenermaskinene. Også
arbeidsstasjonene er koblet direkte til til disse.
Det tynnklienten gjør når den starter opp er å starte et
veldig lite program som prøver å få kontakt med en Skolelinux
tjener. Dette lille programmet kan være innebygget i nettverkskortet,
lagres på en vanlig diskett eller man kan lagre det på en spesiel
brikke som man kan sette på de nettverkskortene som støtter dette.
Hvis nettverkskortet har støtte for PXE-teknologien kan tynnklienten
starte direkte fra nettverket uten noe ekstra programvare eller behov for
diskett.
I det kontakten er opprettet med Skolelinux-tjeneren, mottar tynnklienten
Linux fra tjeneren. Linux har blitt et samlebegrep, men Linux i seg selv er
bare et lite program som tar seg av administrasjonen av ressursene. Når
Linux er startet opp, henter den ned det grafiske systemet som kobler seg
mot Skolelinux-tjeneren. Herfra tar Skolelinux-tjeneren i all praksis over.
Maskinene starter raskere som tynnklienter enn som vanlig PC som starter fra
egen harddisk.
Noen vil spørre seg om dette er noe nytt. Det geniale er at dette ikke
er noe nytt. Dette er god gammel teknologi der bruksområdet er nytt,
men all teknologi har vært i bruk i flere tiår. Dette er en grafisk
videreutvikling av de terminalene man tradisjonelt har sett i banker, postkontorer,
butikker, flyplasser også videre. Universitetene har vært sentrale
i utviklingen og bruken av teknologien. Stikkordene her er: Testet, velprøvd,
fleksibelt, billig og stabilt.
Om man har litt forskjellige PCer er det også mye tid å
spare på og bruke samme nettverkskort i alle arbeidsstasjonene. De fleste
standard PCI nettverkskort kan benyttes på en slik måte at tynnklienten
får programvaren tilsendt fra Skolelinux tjeneren når tynnklienten
slås på. Unngå ISA nettverkskort da disse medfører
merarbeid og mulige problemer, moderne PCI-nettverkskort får man i dag
til en rimelig penge. Det er lurt å prøve å få tak
i PCI-kort med PXE.
Tynnklienter sparer skolens IT-ansvarlige for mye bryderi og vedlikehold av
enkeltstående PCer. Med programvaren lagt på tjenermaskiner
blir det bare skolens IT-ansvarlige som avgjør hvilke programmer som
inngår i undervisningen.
Hvor finnes brukte PCer?
Mange firma og enkeltpersoner vil helst ha det aller nyeste innen IT. Det
gir et godt marked for nyere brukte PCer.
Spør gjerne foreldrene om det er utbytting igang på arbeidsplassen,
eller ta kontakt med større foretak og institusjoner. Hver PC teller.
Pass bare på at at harddiskene er eller blir slettet før de brukes.
Heldigvis for skolen er det også firmaer som har spesialisert seg på
gjennbruk av IT-utstyr - svært rimelig, og med ett års garanti.
Skolens IT-ansvarlig sparer mye tid på at skolen har helt like datamaskiner.
Firma som selger gjenbrukte PCer kan levere tynnklienter som fungerer
umiddelbart. Her kan skolen spare mye tid. De bør ikke koste over 1.000
kr. pr. stasjon, om dere ikke får dem brukt.
Andre grep: Fri programvare
Er det nødvendig for skolen, eller kommunen å kjøpe inn
dyre kontorprogrammer til hver enkelt elev av hensyn til undervisningen? Tro
det eller ei: Skolelinux har på dugnadsbasis allerede utviklet det som
trengs av fri programvare til bokmål, nynorsk og langt på vei
også til samisk. Til kostnadsfri bruk for skolene.
Det har ikke vært gratis å få dette til. Både Utdannings-
og forskningsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, og tre fylkeskommuner:
Nordland, Møre- og Romsdal og Akershus bidrar med utviklingsressurser.
Bare i den videregående skolen kan hvert av landetes fylker spare minst
1,7 millioner i årlige lisenskostnader.
Den oppdaterte programvaren ligger klar til nedlasting på: www.skolelinux.no
For alle som først vil prøve «åpen programvare»
selv, ligger den fullstendige kontorpakken «Openoffice.org» for
Windows klar til fri nedlasting og bruk både for bokmål og nynorsk:
www.openofficeorg.no
Om skolen ikke uten videre vil hanskes med omlegning til Linux og fri programvare,
gir Skolelinux de nødvendige kontakter. Skolelinux bygger på
dugnadsinnsats. Erfaringsmessig bygger et vellykket resultat derfor på
skolens egen motivasjon og innsats, eller "implementering" som
det heter i dag.
Tredje grep: Effektiv tjenerdrift
Mange IT-ansvarlige må reinstallere Windows daglig fordi elevene tukler
med maskinene. Reinstallasjon ble det slutt med etter vi byttet fra Microsoft
til Linux forteller Kim Freddy Føreland, IKT-ansvarlig på Vardåsen
skole - Kristiansand:
Siden systemet kom opp en gang i oktober ar det surret og gått
kontinuerlig, bare avbrutt av et par strømbrudd. Aldri har jeg hatt
så lite arbeid med å fikse og reparere. Og aldri har jeg hatt
mer tid til å drive med det jeg egentlig skal gjøre, nemlig å
drive opplæring.
Lærere er fornøyde, elevene er fornøyde, jeg er fornøyd
og de andre IT-ansvarlige rundt på Kristiansand-skolene er imponerte.
Ikke bare er de imponerte, men de vil gjerne få Linux installert på
deres skoler. It-etaten i kommunen vår jobber med saken.
Sentralisert drift gjennom tynnklientteknologien gjør at man ikke får
så mange maskiner å vedlikeholde programvare på. Tynnklientene
fungerer som skjerm og tastatur mot Skolelinux tynnklienttjeneren. Når
IT-ansvarlig legger til et nytt program på tynnklienttjeneren så
blir det med en gang tilgjengelig til bruk fra alle tynnklintene. Her har
man et bredt utvalg av programvare å boltre seg i fra første
stund.
Velger skolen et gjennomtenkt Linux-system for nettverk kan IT-ansvarlig omdisponere
tiden til å hjelpe elever og lærere. Det blir slutt på stadig
reinstallasjon av Windows. Tiden kan brukes på å nå skolens
faglig-pedagogiske mål hvor IT er et hjelpemiddel.
Eksempler og hjelp
Starten må være å lage et budsjettforslag med både
drifts- og anskaffelseskostnader. De aktuelle alternativene må sammenlignes.
Linkene til gjennomarbeidede og benyttede eksempler står i rammen.
Selv om alt er gjort så enkelt som mulig, kan det i noen tilfelle bli
nødvendig med ekstern hjelp. Hjelp finner du først og fremst
på det kostnadsfrie brukerforumet under "Hjelp" på hjemmesiden
hos Skolelinux. Der finner du også linker til profesjonell hjelp, om
det er behov for det.
Uansett blir kostnadene kraftig redusert, ja halvert i forhold til de alternativer
skolen får fra firmaer som bare har knyttet seg til en programvareleverandør,
og bare ønsker å selge helt nye PCer.
Jeg ser det som en svært kostnads- og arbeidskrevende omvei å
gå over til tynne klienter uten samtidig å gå over til fri
programvare på Linux. Linux er laget som en åpen klone av det
annerkjente Unix systemet. Unix ble laget for tynnklientlignende miljøer
fra første stund, sier Langsjøen.
Skolelinux bygger på den formidable internasjonale dugnadsinnsatsen
og kontakten om «Open source» programvare. Om du er spesielt interessert
i arbeidet med åpen kildekode, sjekk nettstedet: http://developer.skolelinux.no
Hvorfor Linux?
Jo, det er det operativsystemet der alle fagfolk, etter visse åpne regler,
kan bidra i utviklingsarbeidet. Forbedringer og eventuelle rettelser skjer
på rekordtid. Her er det ikke nødvendig å vente på
stadig nye, dyre versjoner. Fri programvare er jo åpen og tilgjengelige
for alle uten unødvendige kostnader. Og oppgraderingene kommer automatisk.
Det er derfor verken faglige eller økonomiske argumenter mot å
gå over til «fri programvare» i skolen. Og ikke minst er
«fri programvare» balsam for skolebudsjettene.
Nyttige nettsteder
Skolelinux:
http://www.skolelinux.no
Budsjetteksempler:
http://developer.skolelinux.no/info/prosjektet/tco_birkelund.xls
http://developer.skolelinux.no/rapporter/IKT-plan_for_Harestad_skole_2003-2006.sxw
Implementering:
Klikk på temaene fra Time kommune i høyre marg her:
http://skolenettet.ls.no/imaker?id=140820&malgruppe=0&trinn=0&sub=0
Hele rapporten fra Harestad skole ligger her:
http://developer.skolelinux.no/rapporter/IKT-plan_for_Harestad_skole_2003-2006.sxw
Om Jørpeland ungdomsskole:
"Les hva andre mener" nederst på denne siden:
http://aftenbladet.no/nyheter/okonomi/article.jhtml?articleID=153283
Bruktleverandører:
http://www.inout.no Se "Skole"
i venstre meny.
http://www.skolepc.no
http://www.greentech.no
Fri kontorpakke:
Openoffice.org for Windows på bokmål og nynorsk på:
http://www.openofficeorg.no
Åpen kildekode:
Denne hjemmesiden gir en fin og nyttig oversikt over temaet:
http://enger.priv.no/index.php?subj=47
Lykke til!